هنگام رانندگی، خودرو چه احساسی به شما منتقل می‌کند؟ اگر متوجه ضربه‌ها و لرزش‎ها نشوید، احتمالاً سواری روانی را تجربه خواهید کرد. اگر چنین نباشد ممکن است که زمان تعویض سیستم تعلیق خودرو فرا رسیده باشد.

درواقع، کمک فنرهای جلو دارای چندین عملکرد هستند و به عنوان یک بخش ساختاری مهم در سیستم تعلیق وسیله نقلیه به حساب می‌آیند. کمک فنرها در بالای اجزای شاسی خودرو سوار می‌شوند. کمک‌فنرها همچنین به عنوان مکانی برای نصب فنر مارپیچی جذب شُک‌(قسمتی که ارتفاع سواری را حفظ می‌کند) عمل می‌کنند.

حفظ و نگهداری مناسب و در صورت لزوم، تعویض سیستم تعلیق خودرو می‌تواند یک رانندگی روان را در اختیار شما قرار دهد. به‌هرروی، تشخیص این‎که باید در چه زمانی نسبت‎به تعویض سیستم تعلیق ماشین اقدام کنید، موضوعی است که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

زمان تعویض سیستم تعلیق خودرو

بزرگ‌ترین شاخصی که شما نیاز به تعویض بخشی از سیستم تعلیق خود دارید، احساس لرزش هنگام رانندگی است. این امر به ویژه در زمان رانندگی در زمین‌های ناهموار یا با سرعت زیاد در بزرگراه صادق است.

بعضی اوقات، مردم فرض می‌کنند که لرزش فقط به‌دلیل جاده است. اگر می‌خواهید از این موضوع مطمئن شوید، می‌توانید خود به تنهایی دست به کار شوید. برای این کار می‌توانید نخست خودرو را پارک کنید و سپس با استفاده از وزن بدن و فشار دست، هر دو طرف کمک فنرها را تست کنید‌(بالا و پایین کردن کمک فنرها). روند کار را در قسمت عقب خودرو تکرار کنید. در حین انجام این کار، اگر احساس سفتی کردید و کمک فنرها نرم نبودند، سیستم تعلیق فرسوده شده‌است.

جلوی خودرو در زمان توقف پایین می‌آید

پایین آمدن جلوی خودرو دقیقاً همان چیزی است که اکثر ما تجربه کرده‌ایم. وقتی می‌خواهید وسیله نقلیه خود را متوقف کنید، متوجه می‌شوید که قسمت جلوی خودرو با هر بار ترمز کردن، یک حرکت کوچک به سمت پایین می‌کند‌(نوک ماشین انگار به کف زمین کشیده می‌شود یا به اصطلاح شیرجه می‌زند).

این می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که زمان تعویض سیستم تعلیق خودرو فرا رسیده است. این مشکل را تنها می‌توانید در زمان ترمز گرفتن مشاهده کنید. یک سیستم تعلیق بد می‎تواند زمان و مسافت توقف شما را تا ۲۰ درصد افزایش دهد؛ بنابراین مهم است که در صورت خرابی سیستم تعلیق خودرو، آن را به سرعت تعمیر و یا برای اطمینان بیشتر تعویض کنید.

کار با فرمان سخت است

مشکلات مربوط به فرمان خودرو برای رانندگانی که باید سیستم تعلیق خود را عوض کنند موضوع شایعی است. اگر متوجه شدید که فرمان شما سخت‌تر از حد معمول است و در هنگام دور زدن و یا چرخش، سفتی احساس می‌شود، احتمالاً زمان تعویض سیستم تعلیق خودرو فرا رسیده است.

همچنین ممکن است هنگام تلاش برای چرخاندن فرمان، سروصداهای غیرمعمول بشنوید و یا احساس کنید که در زمان رَها کردن فرمان، خودرو به یک سمت متمایل می‌شود. این مشکلات ناخوشآیند اتفاق خواهند افتاد، زیرا سیستم تعلیق وسیله نقلیه شما نمی‌تواند هنگام چرخش، خودرو را در برابر نیروی گریز از مرکز پایدار نگه دارد. در هنگام مواجه با این مشکلات باید به تعمیر مراجعه و نسبت به تعویض سیستم تعلیق اقدام کنید.

قسمت داخلی یا خارجی لاستیک‌ها ساییده شده‌اند

سایش روی لاستیک‌ها، مهم‎ترین نشانه ظاهری وجود مشکل در سیستم تعلیق خودرو است. و این بدان معنا است که تایرها در حین حرکت، به جاده ضربه وارد می‌کنند. به مرور زمان، این مورد باعث می‌شود لاستیک‌ها سریع‌تر از حالت معمول از بین بروند. از نظر ظاهری، قسمت داخلی و خارجی تایرها ساییده شده و آج آن‎ها از بین می‌رود.

ساییدگی ممکن است به‌همراه پارگی نیز ظاهر شود. به خاطر داشته باشید که لاستیک‌های ناهموار به تنهایی می‌توانند منجر به مشکلات متعددی اعم‎از مصرف سوخت بالا، عدم کنترل دقیق خودرو و موارد دیگر شوند. بنابراین ضروری است با مشاهده این مشکل، نسبت به تعویض سیستم تعلیق خودرو اقدام کنید.

سبک رانندگی خشن باعث خرابی سیستم تعلیق می‌شود

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های سیستم تعلیق فرسوده، سواری خشن است. وقتی حتی از کوچک‌ترین دست‌انداز نیز پرش می‌کنید، زمان آن است که کمک فنرها را بررسی کنید. همچنین شتاب گرفتن مداوم و ترمز ناگهانی نیز به عنوان رانندگی بد شناخته می‌شود.

می‌توانید برای تست کمک فنرها، نخست خودرو را پارک کنید و خود به تنهایی اقدام به فشار آوردن به کمک فنرها کنید. نحوه انجام این کار را در بالا شرح دادیم. به‌هرروی، باید سبک رانندگی خود را تغییر دهید، این موضوع می‌تواند در عین حال که به سلامت جانی شما کمک کند، باعث سالم ماندن خودرو نیز بشود.

کمک فنرها روغنی هستند

می‌توانید برای تشخیص سلامت سیستم تعلیق خودرو اقدام به مشاهده ظاهری کمک فنرها کنید. برای این منظور می‌توانید زیر ماشین خود نگاه کنید و ببینید که آیا کمک فنرها و اجزای آن چرب یا روغنی هستند؟ اگر این‌گونه باشد، بدان معنا است که مایعات در حال نشت هستند و کمک فنرها ظرفیت کمتری برای جذب شوک و فشار ناشی از دست‌اندازهای جاده را دارند.

درواقع، هنگام رَد شدن از روی دست‌انداز، کمک فنرها فشرده می‌شوند که این منجربه فشار به پیستون و خروج مایع هیدرولیک‌(همان روغن و چربی) به بیرون می‌شود‌(گاهی اوقات نشت کم طبیعی است). وقتی با این مشکل مواجه شدید، زمان آن است که در اسرع وقت سیستم تعلیق خودرو را تعویض کنید.

یک طرف خودرو پایین است

در اینجا یک بررسی ظاهری دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده فرسودگی سیستم تعلیق خودرو باشد. به جلوی ماشین نگاه کنید، آیا متوجه چیز خاصی نمی‌شوید؟ سمت چپ یا راست خودرو پایین‌تر از سمت دیگر نیست؟

چنین اتفاقی می‌تواند ناشی از چندین عامل مختلف مانند خرابی بوش‌ها، طَبَق و از همه مهم‌تر کمک فنر باشد. همچنین می‌توانید دوباره با فشار وارد کردن به دو طرف خودرو، ببینید کمک فنرها در چه وضعیتی هستند. در هر صورت پیشنهاد ما این است که خودرو را به سرعت به تعمیرگاه ببرید.

جمع‌بندی بررسی زمان تعویض سیستم تعلیق خودرو

برخی از شاخص‌های دیگر نیز صاحب خودرو را مجاب به تعویض سیستم تعلیق خودرو می‌کند، مثلاً اگر ماشین مسافتی در حدود ۸۰ هزار کیلومتربرساعت را طی کرده باشد، نیاز به تغییر کمک فنرها دارد.

این مورد و کلیه علائمی که در بالا بیان شد را جدی بگیرید؛ فرسوده شدن سیستم تعلیق خودرو نه تنها اثرات جانبی دیگری برای اتومبیل دارد، بلکه ممکن است باعث به خطر افتادن جان شما و دیگر مسافران شود. برای این منظور لازم است از خودروی خود به درستی استفاده کرده و نکات مربوط به تعمیر و نگهداری صحیح ماشین را مو به مو اجرا کنید.